Hvis der ikke er aftalt andet, så vælger den rejsende selv produkter og/eller tjenester i sortimentet i Sembos katalog og hjemmeside eller en valgfri kombination af disse.
2.1 Betaling
Betaling skal ske i forbindelse med reservationen, medmindre andet er angivet.
Ekstra betalingstid
Med ”Ekstra betalingstid” forlænger du betalingstiden og betaler når det passer bedre for dig. Men ekstra betalingstid betaler du kun 10% i depositum, minimum 500,00 kr. og eventuelle afgifter for forsikringer, servicepakken og andre tilkøbte servicer. Depositummet skal være betalt til DTF travel senest 7 dage efter bestilling. Restbetalingen skal være indbetalt til DTF travel senest:
Rutefly
Bookingen er bindende, når Sembo modtager betalingen. Betaling skal ske direkte ved bookingen. Flybilletter kan hverken om- eller afbestilles, når betalingen er foretaget.
Afbestillingsforsikring udgør 4 % af bookingens samlede pris, dog mindst 200.- (hvis bookingen omfatter fly/bus mindst 200.-/pers.). Ændringer i afbestillingsforsikring (lidt ekstra eller lidt mindre) kan foretages frem til depositum er betalt. Derefter kan der ikke foretages ændringer.
Rejsen kan betales med kort (ikke AMEX og Diners) på vores hjemmeside.
2.2 Billetter og rejsedokumenter
Rejsedokumenter sendes via e-mail 2-4 uger før afrejse eller tidligere, når den samlede betaling er modtaget hos Sembo. Så sender vi også rejsedokumenterne med adresse og telefonnummer på din bolig eller det kontor, hvor nøglen skal afhentes.
Hvis rejsedokumenterne ikke er fremkommet 7 dage inden afrejse, skal du omgående kontakt Sembo.
Den rejsende skal have gyldigt pas. Den rejsende har selv ansvaret for at overholde nødvendige formaliteter før rejsens gennemførelse, f.eks. visum, vaccination og forsikringer. Sembo har ikke ansvar for omkostninger, der forårsages af mangler i den rejsendes forhold, f.eks. manglende pas, visum osv.
3.1 Omkostninger ved afbestilling (afrejsedagen medregnet) af:
Lejlighed/hus |
|
31 dage eller mere |
10% af den respektive pris |
30-16 dage |
20% af den respektive pris |
15-8 dage |
50% af den respektive pris |
0-7 dage |
100% af den respektive pris |
Fly |
|
Efter billetudstedelse* |
100 % af billettens totalpris |
Hotell**/transfer/bro/udlejningsbil/bus/indgang til forlystelsesparker |
|
4 dage eller mere |
10 % af den respektive pris |
0 - 3 dage |
100 % af den respektive pris |
Færge |
|
14-1 dage |
25 % af respektive pris |
Afrejsedagen eller senere |
100 % af respektive pris |
Færgebilletter som en del af kampagner og Scandlines billetter
14 - 1 dage 25 % af prisen
Afrejsedagen eller senere 100 % af prisen
*) Billetudstedelse sker direkte efter, at Sembo har registreret betalingen.
**) For hoteller uden for Europa, samt Disneyland® Resort Paris gælder afbestillingsregler som for lejlighed.
Hvis en booking omfatter flere forskellige produkter, gælder respektive afbestillingsregler som ovenfor. Hvis rejsen er en kombination af færge og bolig, så forbeholder transportøren sig, at du ved afbestilling af boligen betaler aktuel normalpris for færgetransporten.
Forsikringer kan afbestilles uden omkostninger frem til afrejse. Derefter tilbagebetales forsikringspræmien ikke. Konkursforsikring kan kun tegnes ved
bookingen, og den betales ikke tilbage ved afbooking.
Afbestilling kan kun foretages via telefon. Afbestilling bekræftes af Sembo via e-mail, og Sembo kræver alle rejsedokumenter retur, inden en tilbagebetaling kan foretages.
3.2 Tillæg/ændringer
Lejlighed/hytte/hotel/udlejningsbil/bro/bus/transfer/indgang til forlystelsesparker |
|
Mindre ændringer, f.eks. navneændring, tillæg, ønskemål Andre ændringer, f.eks. ændring til anden bolig eller anden opholdsperiode |
200,-/ændring 5 % af lejebeløbet/ændring |
Fly |
|
Navneændring/mistet flybillet |
300,- + flyselskabets afgifter/billet |
Seating service - Pladsreservation Når bookingen er betalt, vil dit ønske blive fremsendt til flyselskabet. Der kan tilkomme afgifter fra flyselskabet. Vi kan ikke reservere en bestemt plads på en række med ekstra benplads eller ved nødudgang. Flyselskabet har ret til at ændre pladsreservationen om bord uden at varsle os eller dig som rejsende. Pladsreservationen kan normalt ikke forudbestilles på tilslutningsfly, når du har flybilletter til andre verdensdele (Dvs. pladsreservationen kan normalvis ikke reserveres på indenrigsflyvninger eller i Europa, når slutdestinationen er i en anden verdensdel). Vi kan ikke garantere, at det ønskede sæde bliver bekræftet af flyselskabet. Selvom flyselskabet ikke kan give dig det ønskede sæde, vil Seating service ikke blive tilbagebetalt. |
|
* Ændringsomkostning gælder op til 31 dage før afrejse (lejlighed/hytte) eller op til 4 dage før afrejse (hotel/udlejningsbil/bro/bus/transfer/indgang). Ved ændring af færgerejse er der ingen omkostninger op til 16 dage før afrejsen. Derefter ligestilles ændringer med afbestilling og nybooking. Ændring kan medføre, at den oprindelige pris ændres. Hvis der er tegnet afbestillingsforsikring er der ingen ændringsomkostninger.
3.3 Den rejsende, der har tegnet afbestillingsforsikring, har ret til at afbestille rejsen på følgende betingelser:
- Ved beregning af rejsens pris skal det, den rejsende har betalt for afbestillingsforsikring, ikke medregnes.
- Ved afbestilling i overensstemmelse med punkt 3.1. har den rejsende ikke ret til at få tilbagebetalt det, han har betalt for afbestillingsforsikringen.
3.3.1 Hvis den rejsende har tegnet afbestillingsforsikring, kan rejsen afbestilles mod en selvrisiko på 5 % af bookingens beløb. Afbestilling kan ske, hvis den rejsende eller dennes ægtefælle/partner/sambo, den rejsendes eller dennes ægtefælle/sambos slægtning i direkte linje, søskende eller personer, som den rejsende har bestilt rejsen sammen med, før afrejsen men efter aftalen er blevet bindende for den rejsende ifølge punkt 1.2 bliver alvorligt syg, sygdom forværres eller ved ulykke og denne hændelse er af en sådan art, at den rejsende ikke med rimelighed kan gennemføre rejsen, bortset fra komplikationer i forbindelse med graviditet fra 30. graviditetsuge. Ved afbestilling på grund af akut sygdom skal lægeerklæring udfærdiges på særskilt formular, som kan fås her eller fra rejsebureauet. Lægeerklæring skal være Sembo i hænde senest 14 dage efter afbestillingsdatoen, ellers vil indsendt lægeerklæring blive betragtet som ugyldig. Afbestillingsforsikringen gælder ikke sygdom, som var kendt på bookingtidspunktet eller som ikke er af akut karakter. Teater-, fodbold- og andre begivenhedsbilletter er ikke omfattet af afbestillingsforsikringen.
3.3.2 Afbestilling skal også ske, hvis den rejsende, efter aftalen er blevet bindende ifølge punkt 1.2., udsættes for en anden hændelse af så indgribende art, at det ikke er rimeligt at kræve, at den rejsende skal gennemføre rejsen. Den rejsende skal ikke have kunnet råde over hændelsen og være bekendt med denne ved bestilling af rejsen. En sådan indgribende hændelse er f.eks. brand i egen bolig.
4.1 Sembos ret til at ændre aftalevilkårene
Sembo kan ikke gøres ansvarlig for eventuelle ombookinger, fartplansændringer eller indstillinger af fly/færge. Navn og dato i flybilletten kan som regel ikke ændres, og billetterne tilbagebetales ikke, hvis de bliver uanvendelige af denne årsag.
4.2 Den rejsendes ret til at træde ud af aftalen
Den rejsende kan udtræde af aftalen, hvis Sembo ikke kan gennemføre, hvad selskabet har påtaget sig, og aftalebruddet er af væsentlig betydning for den rejsende. Den rejsende kan også udtræde af aftalen, hvis aftalevilkårene ændres væsentligt til dennes ulempe. Hvis Sembo påtænker at ændre aftalevilkårene, skal det meddeles den rejsende hurtigst muligt. Den rejsende skal inden for rimelig tid meddele Sembo, om denne vil udtræde af aftalen. Hvis han ikke gør det, mister han retten til at udtræde af aftalen.
Den rejsendes ret til at udtræde af aftalen gælder dog ikke årsager ifølge 4.1.
Den rejsende kan uden udgift ændre eller afbestille sin feriebolig inden for 7 dage fra bookingdagen (gælder ikke fly) og få hele tilmeldingsgebyret tilbage. Der skal dog ved afbestillingen være mere end 40 dage tilbage før afrejse.
4.3 Den rejsendes ret til erstatningsbolig.
Hvis den rejsende udtræder af aftalen ifølge 4,2, har han ret til en anden bolig af lignende eller højere standard, hvis arrangøren kan tilbyde dette. Hvis den rejsende accepterer en dårligere bolig, har han ret til erstatning for prisforskellen. Hvis den rejsende afstår fra sin ret til erstatningsbolig, eller hvis en sådan ikke kan tilbydes, skal han snarest tilbagebetales, hvad han har betalt ifølge aftalen.
4.4 Den rejsendes ret til skadeserstatning ved arrangørens indstilling af rejse
I de tilfælde, som omtales i 5.3, har den rejsende ret til erstatning fra arrangøren, hvis det er rimeligt. Ret til skadeserstatning, hvis arrangøren indstiller rejsen, gælder ikke, hvis arrangøren kan bevise:
1. at færre personer end 35 har tilmeldt sig en busrejse, og den rejsende senest 14 dage før afrejsen skriftligt er underrettet om, at rejsen indstilles (ved rejser med en varighed på højst 5 dage gælder, at den rejsende skal underrettes senest 10 dage før afrejsen), eller
2. at rejsen ikke kunne gennemføres på grund af et forhold uden for Sembos kontrol, som man ikke med rimelighed kunne have forudset, da aftalen blev indgået, og hvis følger man ikke kunne have undgået eller overvundet.
Hvis en rejse, som Sembo har ret til at indstille ifølge ovennævnte, indgår i en serie af rejser, har Sembo ret til også at udtræde af de andre rejser, der indgår i serien, forudsat at den rejsende underrettes så hurtigt som muligt og ikke senere end 14 dage før afrejsen.
Hvis rejsen indstilles på grund af nogen, som Sembo har stolet på, er Sembo fri for skadeserstatning ifølge stykke et, selv om den, firmaet stolede på, skulle være fri ifølge den bestemmelse.
4.5 Ændring af prisen
Hvis der opstår omkostningsstigninger for Sembo, efter aftalen er blevet bindende, har Arrangøren ret til at øge prisen for rejsen med et beløb, der modsvarer omkostningsstigningen, som den beror på:
1. Ændringer i transportomkostninger, eller
2. Ændringer i skatter, told eller afgifter for tjenester, som indgår i rejsen.
Hvis den rejsende ønsker det, skal Sembo fremlægge, hvordan prisforhøjelsen bliver beregnet. Ret til prisstigning ifølge punkt 1 foreligger kun, hvis omkostningsstigninger overstiger 60,-. Prisen må ikke forøges de sidste 20 dage før den aftalte afrejsedag.
4.6 Arrangørens og den rejsendes ret til at udtræde af aftalen ved indgribende hændelser mm.
Både Sembo og den rejsende har ret til at udtræde af aftalen, hvis der, efter aftalen er blevet bindende for parterne, på eller i nærheden af rejsemålet eller på den planlagte rejserute indtræffer katastrofer, krigshandlinger, generalstrejke eller anden indgribende hændelse, som væsentligt påvirker rejsens gennemførelse, eller forhold på rejsemålet på det tidspunkt, hvor rejsen skal gennemføres. Bestemmelse af, om hændelsen er af en sådan alvorlig karakter, skal afgøres af sagkyndige svenske eller internationale myndigheder.
5.1 Udeblevne præstationer
Hvis det efter afrejsen viser sig umuligt at fremskaffe en del af de aftalte tjenester, skal Sembo arrangere rimelige erstatningsforhold uden ekstra omkostninger for den rejsende.
Hvis en ændring i aftalen ifølge stykke 1 indebærer en forværring for den rejsende, er han, hvis det er rimeligt, berettiget til et prisnedslag eller skadeserstatning.
5.2 Andre fejl og brister
Ved andre fejl, end dem beskrevet i 5.1., har den rejsende ret til prisnedslag og skadeserstatning, hvis ikke fejlen beror på den rejsende selv. Den rejsende har ikke ret til skadeserstatning, hvis Sembo kan bevise, at fejlen beror på et forhold uden for firmaets kontrol, som de rimeligvis ikke kunne forudse ved aftalens indgåelse, og hvis følger de ikke rimeligt kunne have undgået.
Ved fejl på grund af omstændigheder, der beskrives i stykke et, skal Sembo hurtigst muligt yde den rejsende nødvendig hjælp.
5.3 Erstatningens omfang
Skadeserstatning ifølge disse vilkår omfatter udover erstatning for formueskade også erstatning for personskade og skade på ting. Skader, der omfattes af bestemmelserne i søfartsloven (1994:1009), luftfartsloven (1957:297), jernbaneloven (1985:192) eller loven om international jernbanetrafik (1985:193), erstattes ifølge disse love i stedet for ifølge vilkårene. Arrangøren skal dog altid erstatte den rejsende for det, som denne har ret til at kræve, ifølge de nævnte love. Det påligger den rejsende at begrænse skaden mest muligt.
5.3.1 Den rejsende kan ikke påberåbe sig fejl i aftalen, hvis han ikke inden for 72 timer, efter han har opdaget eller burde have opdaget fejlen, underretter Sembo om den. Reklamationsretten er som regel mistet, hvis den rejsende forlader boligen uden at have underrettet Sembo og ikke givet Sembo rimelig tid til at få fejlen afhjulpet.
5.3.2 Hvis den rejsende fremfører klagemål, som er rimelige, skal Sembo eller Sembos lokale repræsentant omgående foretage sig noget for at finde en rimelig løsning.
5.3.3 Reklamation samt evt. fremsættelse af erstatningskrav skal sendes med brev eller e-mail til Sembo inden for 60 dage efter udlejningsperiodens afslutning. Reklamation, der fremkommer senere, behandles ikke.
5.4 Parterne bør forsøge at løse en tvist, der drejer sig om fortolkning eller tilpasning af aftalen, gennem forhandlinger. Hvis parterne ikke an blive enige, kan tvisten prøves af rejsebranchens reklamationsnævn.
6.1 Arrangørens anvisninger mm.
Den rejsende skal overholde de regler, der gælder for rejsen og for transporter, hotel osv. og optræde, så andre medrejsende eller andre ikke forstyrres. Hvis den rejsende på væsentlige områder overtræder dette, har Sembo ret til at hæve aftalen.
6.2 Den rejsendes ansvar ved skade
Den rejsende har ansvaret for skader, som denne påfører ved forsømmelse, f.eks. ved ikke at overholde de opslåede anvisninger og foreskrifter. Det påligger den rejsende selv at erstatte sådan skade.
6.3 Afvigelser fra arrangementet
Den rejsende, som efter rejsens påbegyndelse, afviger fra arrangementer, skal meddele dette til Sembo.
7.1 For rejsende under 18 år kræves en særlig erklæring, hvor værge godkender rejseaftalen. Ved færgeoverfarter gælder i nogle tilfælde højere aldersgrænse.
7.2 Oplysninger på hjemmesiden gælder altid frem for oplysninger i kataloget. Vi forbeholder os ret til ændringer i valutakurser og mod tydelige tryk-/publiceringsfejl.
7.3 Hvis der er truffet aftale om pakkerejse, gælder lov (1992-1672) om pakkerejser i tilpassede dele.
Når du køber en pakkerejse (en kombination af mindst to af følgende: Fly, hotel, udlejningsbil, færge, transfer, begivenhed) gælder rejsegarantien. Det indebærer, at du kan få erstatning fra rejsegarantien, hvis rejsen indstilles eller af anden grund ikke bliver til noget. Sembo stiller rejsegaranti for op til 40 millioner kroner på pakkerejser i Kammarkollegiet, så rejsegarantien beskytter dig. På Kammarkollegiets hjemmeside, wwe.kammarkollegiet.se, kan du få flere oplysninger om rejsegarantien.
Hvis du f.eks. har købt din bolig separat, så er Sembo kun formidler af hotellet. Vi går naturligvis alt det, vi kan, for at hjælp til, men kan ikke garantere, at I får pengene tilbage.
Vi tilbyder ikke billetter til mindreårige som rejser uden medfølgende voksen. Børn under 18 år skal bestilles af en voksen og rejse i selskab med en voksen. Visse lande og flyselskaber nægter indrejse af børn under 18 år, hvis de ikke følges af en værge. Bemærk at visse flyselskaber kræver at børn under 18 år skal vise fødselsattest ved rejse.