Rejsebetingelser

Stena Line Travel Group AB

CVR-nr.19070174

Kungsgatan 6, Helsingborg

E-mail: dk-sembo@sembo.com
Telefon: 78 75 49 00

Sembo er en del af Stena Line Travel Group AB og har base i Helsingborg. Sembo sørger for indkvartering, mens Stena Line Scandinavia AB, ForSea Sverige HH AB og Direct Ferries er ansvarlige for færgerejsen. Sembo arrangerer også andre transporttjenester som flybilletter, udlejningsbiler, tog og transfers. Betaling for både transport og indkvartering sker til Sembo (Stena Line Travel Group AB).

Sembo henvender sig til private rejsende, og vi beder dig om at læse disse rejsebetingelser omhyggeligt, før du bestiller din rejse, da du accepterer Sembos rejsebetingelser, når du bestiller rejseydelser via hjemmesiden. Medmindre andet er aftalt, vælger du som kunde produkter og tjenester, eller en kombination af disse, fra det sortiment, der er tilgængeligt på hjemmesiden.

Du er ansvarlig for at give os korrekte kontaktoplysninger, så vi kan kontakte dig med vigtige oplysninger. Vi vil informere dig om eventuelle ændringer via e-mail. I tilfælde, hvor du har angivet forkerte kontaktoplysninger, er vi ikke ansvarlige for ikke at give dig vigtige oplysninger. Du er den person, i hvis navn bookingen foretages. Du er også ansvarlig for at betale for bookingen. Det er også dit ansvar at sikre, at du kan modtage vores kommunikation. Vi vil ikke blive holdt ansvarlige, hvis du ikke modtager en meddelelse fra os på grund af omstændigheder, der med rimelighed ligger uden for vores kontrol: du har indtastet en forkert e-mailadresse, dine e-mailindstillinger tillader dig ikke at modtage vores mail, eller dine e-mailindstillinger behandler vores e-mail som spam.

Ansvar og forpligtelser i forbindelse med rejser

Når du bestiller en rejse via hjemmesiden, accepterer du, at Sembo fungerer som formidler mellem dig og tjenesteudbyderne. Sembo kan under ingen omstændigheder holdes ansvarlig for rejseydelser, der er bestilt gennem andre leverandører. Sembo påtager sig heller ikke ansvaret for eventuelle unøjagtigheder i de oplysninger, der vises på hjemmesiden, og som er blevet leveret af den respektive tjenesteudbyder. Når Sembo arrangerer tjenester for en leverandør, er leverandøren ansvarlig for udførelsen af tjenesten, og leverandørens rejse- og transportbetingelser gælder. Som formidler er Sembo ikke ansvarlig for f.eks. køreplansændringer, aflyste fly/færger, mistet bagage, konkurser eller andet, der er relateret til selve gennemførelsen af rejsen. Eventuelle krav i forbindelse med manglende gennemførelse af rejsen skal derfor rettes direkte til leverandøren.

Tekniske fejl

Sembo forbeholder sig ret til tekniske problemer og prisfejl, som er uden for vores kontrol. Sembo forbeholder sig ret til at kontakte kunden via e-mail inden for 48 timer i vores almindelige åbningstid på hverdage i tilfælde af tekniske problemer og prisfejl på f.eks. flybilletter, bagage og siddepladser.

Hvis der er en åbenlys fejl, når du bestiller din rejse, vil Sembo enten tilbyde dig muligheden for at betale den korrekte pris og dermed beholde bestillingen, eller Sembo vil annullere din rejse uden straf.

Sembo har ingen forpligtelse til at levere rejseydelser til en forkert (lavere) pris, selvom du har modtaget en reservationsbekræftelse, hvis fejlen burde have været rimelig indlysende for dig.

Betaling

Bookingen kan betales med disse betalingsmuligheder:
-Trustly, bankoverførsel
- Kortbetaling med Dankort, Visa, MasterCard og Eurocard - Vi forbeholder os ret til at afvise kortbetaling, hvis der er mistanke om kortsvindel. Hvis der er mistanke om svindel, kan vi kræve identifikation på betalingstidspunktet.
- Mobile Pay
- Gavekort

Betaling af flybilletter

Betales direkte på bookingtidspunktet, og betalingen er derefter bindende.

Betaling for en færgebilletter

"Economy" betales på bookingtidspunktet.

Betaling af hotel/indgangsbilletter

Et depositum på 10% af beløbet eller mindst 500 DKK samt en afbestillingsforsikring skal betales inden for 2 timer efter bestilling. Ved afrejse inden for 25 dage skal det fulde beløb betales ved bestillingen.

Lejlighed/hytte/feriehus

Depositum på 10% af beløbet eller mindst 500 DKK og afbestillingsforsikring skal betales inden for 2 timer efter reservationen. Ved afrejse inden for 45 dage skal hele beløbet betales på bookingtidspunktet.

For bookinger til specialpris, også kaldet "No Refund", betales bookingen med det samme og refunderes ikke i tilfælde af ændring eller aflysning. Hvis den endelige betaling ikke er modtaget på forfaldsdatoen, har vi ret til at betragte bookingen som annulleret. Vi henviser også til vores betingelser vedrørende afbestilling, herunder de lovpligtige omkostninger, i disse vilkår og betingelser.

Betingelser for flyrejser

Formidling af flybilletter

Når du har bestilt din rejse, får du en bestillingsbekræftelse på din e-mail. Det er på dette tidspunkt, at formidlingsaftalen mellem dig som kunde og Sembo træder i kraft. Hvis du ikke modtager en reservationsbekræftelse inden for en time efter, at du har afsluttet din reservation, og ingen af vores kundeservicemedarbejdere har kontaktet dig via e-mail eller telefon for at informere dig om eventuelle problemer, bedes du kontakte os telefonisk for at få en bekræftelse.

Så snart dine elektroniske billetter er blevet udstedt, vil du modtage en bekræftelsesmail med et billetnummer. Det er på det tidspunkt, at der er indgået en bindende kontrakt mellem dig som kunde og de relevante luftfartsselskaber.

Flypriser og oplysninger om ledige pladser indtastes direkte af det pågældende flyselskab. Hvis flyselskabet foretager ændringer, som ligger uden for vores kontrol (f.eks. ændringer i pris, pladstilgængelighed eller andet), og som sker, efter at bookingbekræftelsen er sendt, men før kontrakten med flyselskabet er blevet bindende (som angivet ovenfor), træder kontrakten ikke i kraft, og vi, Sembo, refunderer beløbet til den samme betalingsmulighed, som blev brugt på bookingtidspunktet. Vi kan kontakte dig og give dig mulighed for at acceptere den ændrede pris inden for normal arbejdstid, men senest 48 timer efter, at vi er blevet informeret om prisændringen.

Du er selv ansvarlig for at kontrollere, at bekræftelsen svarer til det, der er booket. Når du booker en flybillet, er du ansvarlig for at kontrollere, at alle navnene på billetten stemmer overens med oplysningerne i dit pas.

For flybookinger, hvor ud- og hjemrejsen består af to separate enkeltbilletter, behandles disse som to separate enkeltbilletter. I bookingprocessen og på din bookingside vil det fremgå, om rejsen består af to separate, uafhængige enkeltbilletter. Hvis der sker en ændring i tidsplanen, forsinkelse eller aflysning på en af rejserne, tillader vi ikke, at du ændrer eller aflyser den anden rejse, da flyselskabet anser disse for at være helt separate rejser.

En flybillet skal bruges i den rækkefølge, den er udstedt i, hvilket betyder, at hvis du har købt en returbillet, skal du checke ind på udrejsen for at kunne bruge hjemrejsen. Hvis du misser en del af rejsen, vil flyselskabet automatisk annullere returrejsen, og der kan ikke foretages nogen refusion.

Vi tilbyder ikke billetter til mindreårige, der rejser uden en ledsagende voksen. Børn under 18 år skal bookes af en voksen og rejse i selskab med en voksen. Nogle lande og flyselskaber nægter børn under 18 år adgang, hvis de ikke er ledsaget af en værge. Bemærk venligst, at nogle flyselskaber kræver, at børn under 18 år fremviser en fødselsattest, når de rejser.

For flybilletter bestilt hos lavprisflyselskaber som Ryanair og Easyjet. Bookingbekræftelsen sendes direkte fra flyselskabet til din e-mailadresse og indeholder det bookingnummer, der skal bruges til online check-in. I det usandsynlige tilfælde, at du ikke modtager en bekræftelse fra flyselskabet inden for 72 timer, skal du kontakte os med det samme.

Bemærk venligst, at check-in som regel skal ske på flyselskabets hjemmeside for at undgå ekstra gebyrer i lufthavnen. Hvis du kun har bestilt flybilletter, bedes du kontakte flyselskabet direkte for at få hjælp.

Ret til afbestilling

Afbestillingsretten gælder ikke for transport eller relaterede tjenester som f.eks. indkvartering i henhold til fjernsalgsloven. Sembo har heller ingen 24-timers regel, der gælder. Når betalingen er foretaget, kan flybilletter ikke refunderes.

Check ind

Bemærk venligst, at nogle flyselskaber opkræver et gebyr for check-in i lufthavnen. For yderligere information henvises til de enkelte flyselskabers hjemmesider.

Lufthavnsskatter

Eventuelle lokale lufthavnsskatter/gebyrer skal betales i lufthavnen i lokal valuta og kan ændres med kort varsel. Afgiften fastsættes af luftfartsmyndighederne i det pågældende land. Vi har ingen indflydelse på afgiften og refunderer ikke omkostningerne.

Servicepakke

En servicepakke er en service, som vi tilbyder vores kunder. Den rejsende bestiller servicepakken på samme tid som flybilletten. Servicepakken kan også tilkøbes når som helst før afrejse og også under rejsen.

Servicepakken omfatter følgende:

- At finde de bedst mulige muligheder for ændringer i tidsplanen (som instrueret af flyselskaberne) uden ekstra omkostninger.

- Ingen ekstra gebyrer for håndtering af refusionsanmodninger i forbindelse med flyaflysninger.

- Bestilling af specialbagage såsom golfudstyr osv.

- Bestille specialmad, når måltider er inkluderet (normalt ikke inkluderet på indenrigsflyvninger og flyvninger inden for Europa).

- Finde de bedste muligheder og gebyrer, når du vil ombooke din billet (flyselskabets gebyrer gælder).

- Indsætte dit bonuskort hos flyselskabet.

- Hjælp med navneændring (hvor flyselskaberne tillader det, er der gebyrer)

- Hjælp med at booke bagage og siddepladser, hvor det er muligt (flyselskaberne opkræver gebyrer).

Eventuelle gebyrer fra flyselskaberne vil blive tilføjet. Gebyret for servicepakken refunderes ikke i tilfælde af aflysning af rejsen, eller hvis flyselskabet ikke kan bekræfte anmodningerne. Hvis din afrejse er inden for 3 dage, bedes du kontakte os via e-mail eller telefon med dine ønsker. Bemærk venligst, at ønsker, der fremsættes senere end 72 timer før afrejse, ikke kan bekræftes. Rejsende med alvorlige fødevareallergier skal kontakte flyselskaberne direkte med de relevante oplysninger. For flybilletter bestilt hos lavprisselskaber, f.eks. Ryanair, Easyjet osv. skal alle anmodninger om ændringer og eventuelle tilføjelser ske direkte til det respektive flyselskab. Hvis du ikke har booket servicepakken, henviser vi dig til flyselskabets hjemmeside, hvor der er begrænset hjælp at hente. Yderligere gebyrer fra Sembo og tredjepartsudbydere kan forekomme.

Flybilletter, som kan ombookes

En ombookingsbar flybillet skal købes og betales på bookingtidspunktet og kan ikke tilføjes senere.

Servicen er Sembos' eget produkt, og det kan betyde, at billetten ikke kan ombookes hos flyselskaberne. Ombookingen skal derfor foretages af vores flyafdeling.

I tilfælde af ombooking skal vores flyafdeling kontaktes via e-mail. Ombookingen skal ske i vores almindelige åbningstid, dog senest 48 timer før den oprindelige afgang. Ved ombooking skal rejsen være gennemført inden for et år efter den oprindelige booking.

Tjenesten tillader ombooking af flyvningen afhængigt af tilgængelighed. Hvis ændringen indebærer en opgradering til dyrere billetter, er den rejsende ansvarlig for disse omkostninger. Ombookingen kan kun ske med det samme flyselskab, som oprindeligt blev booket.

Sembo tilbyder ombooking uafhængigt af flyselskabets regler.

- Gratis ombooking af datoer inden for samme prisniveau og rute med det valgte flyselskab. Ved højere prisniveauer tillægges forskellen mellem den oprindelige pris og den nye pris.

- Produktet tillader ikke navneændringer eller rettelser.

- Flyvningerne bruges i den rækkefølge, de oprindeligt blev booket i, og det er ikke tilladt at ændre destination.

- Det er ikke tilladt at ombooke billetten til et såkaldt "stop over".

- Tjenesten kan bruges én gang, hvorefter den er opbrugt.

- Tjenesten inkluderer 3 prisforespørgsler for din ombookning.

- Når udrejsen er påbegyndt, er servicen opbrugt.

- Hvis rejsen aflyses, er der ingen refusion af det, der er betalt for den ombookingsbare flybillettjeneste.

- Hvis ændringen betyder, at den rejsende ikke længere er berettiget til en special- eller kampagnepris, vil differencen blive lagt til den nye billet.

- Sembo er ikke ansvarlig for oplysninger vedrørende visum, pas osv., hvis rejsen forlænges.

- Den rejsende er ansvarlig for eventuelle yderligere tjenester, såsom bagage- og sædereservationer, der er aftalt med Sembo eller flyselskabet direkte.

- Hvis den rejsende ikke kan rejse på en rute, er ombookingsproduktet opbrugt.

- Al kommunikation vedrørende ændringer sker via e-mail, og den rejsende er ansvarlig for at bekræfte sagen.

- Sembo foretager ingen ændringer i den oprindelige booking uden kundens skriftlige samtykke, med undtagelse af ændringer hos flyselskabet.

Forudbestilling af sæde om bord

Hos nogle flyselskaber kan Sembo tilbyde pladsreservation om bord på flyet mod et gebyr. I de tilfælde, hvor dette er muligt, angives det i bookingprocessen, og prisen kan variere afhængigt af det valgte sæde.

Bemærk venligst, at vi aldrig kan garantere dit ønskede sæde, da flyselskabet har ret til at ændre forudbestilte sæder i tilfælde, hvor det anses for nødvendigt, f.eks. ved skift af flytype. Der er ingen forpligtelse til at underrette hverken os eller dig som rejsende.

Du kan altid kontakte vores kundesupport bagefter, hvis du ikke har forudbestilt et sæde på flyet i bookingflowet, og vores agenter vil give dig et pristilbud, hvis flyselskabets regler tillader forudbestilling af et sæde. Gebyret for sædereservation om bord refunderes ikke, heller ikke hvis flyselskabet ikke kunne tilbyde dit foretrukne sæde.

Bagage

Du kan se bagagereglerne for din rejse på hjemmesiden, når du søger efter fly under "Bagage- og billetregler", og du vil også have mulighed for at tilføje bagage i bookingflowet, hvis flyselskabets regler tillader det. Bemærk venligst, at bagage aldrig kan refunderes i henhold til flyselskabets regler. Nogle gange tillader flyselskabet os ikke at forudbestille indchecket bagage på din booking, f.eks. hvis din booking involverer en codeshare-flyvning. Hvis det ikke er muligt for os at forudbestille bagage på din booking, vil du få refunderet det beløb, du betalte på bookingtidspunktet, og vi henviser dig til flyselskabets hjemmeside eller til at kontakte flyselskabet direkte for at forudbestille bagage. Bagage kan også tilføjes i lufthavnen under check-in.

Du kan altid kontakte vores kundesupport bagefter, hvis du har glemt at tilføje bagage i bookingflowet, og vores agenter vil give dig et tilbud, hvis flyselskabets regler tillader forudbestilling af bagage. Oplysninger om ekstra/speciel bagage (mål og vægt) skal meddeles til os på bookingtidspunktet, da anmodningen skal sendes til flyselskabet og kun vil blive bekræftet, hvis der er plads. Flyselskabet opkræver ofte et gebyr for ekstra bagage, og betalingen sker ved check-in.

Bemærk, at du altid skal tilføje og betale for bagage igen, når du ombooker dit fly, da flyselskabets regler ikke tillader, at du overfører bagage, der allerede er betalt for, til en ny billet.

Det er dit ansvar som kunde at tjekke bagagereglerne for det flyselskab, du rejser med.

Vi er ikke ansvarlige for mistet eller beskadiget bagage. En tabs-/skadesrapport skal laves af dig direkte i lufthavnen på en PIR (Property Irregularity Report).

Forsikring

Rejseforsikring: Vi anbefaler, at rejsende tegner en rejseforsikring. I samarbejde med Solid tilbyder vi en rejseforsikring, som kan tegnes frem til afrejse og afbestilles gratis frem til dagen før afrejse. Læs mere om forsikringen og betingelserne her  

Bagageforsikring: I samarbejde med forsikringsselskabet Solid tilbyder vi en bagageforsikring. Læs mere om forsikringen og betingelserne her.  

Afbestillingsforsikring: I samarbejde med forsikringsselskabet Solid tilbyder vi en afbestillingsforsikring. Læs mere om forsikringen og betingelserne her. 

En rejsende, der har tegnet afbestillingsdækning, kan mod forevisning af gyldig lægeerklæring afbestille rejsen mod en selvrisiko på 5%, indtil rejsen er påbegyndt.

Pas-, visum- og sundhedsbestemmelser

Pas-, visum- og/eller sundhedskrav kan ændres, og du skal derfor kontakte den relevante myndighed (ambassade, konsulat osv.) i god tid inden din afrejse. Det er dit ansvar at have et gyldigt pas og (hvis relevant) et visum. Det er vigtigt at huske at tage højde for alle transitpunkter på rejsen, hvor der også kræves visum. Det tager ofte lidt tid at få et visum, så vi råder dig til at ansøge om det i god tid. Sembo påtager sig intet ansvar for kunder, der ikke har de rigtige dokumenter, eller for omkostninger forårsaget af mangler i den rejsendes dokumenter.

Hver destination har sine egne krav til indrejsedokumenter, vaccinationer osv., som også kan variere afhængigt af passagerens nationalitet. Det er dit ansvar at indhente disse oplysninger. Eventuelle hændelser, der opstår som følge af manglende overholdelse af sådanne officielle regler, betragtes ikke som vores ansvar. Vi opfordrer dig derfor til altid at kontrollere, hvilke forskellige dokumenter der kræves på den valgte destination eller i transitlandene, og hvor lang tid det tager for de relevante handlinger.

Transit

I tilfælde af en mellemlanding kan der opstå omkostninger til transport og indkvartering. Vi er ikke ansvarlige for disse omkostninger, ej heller for eventuelle omkostninger, du måtte pådrage dig på grund af ændringer i flytider. Vi refunderer ikke disse omkostninger.

Navn på flybilletten

Flybilletter er personlige. Det er ekstremt vigtigt altid at dobbelttjekke, at du har indtastet det korrekte navn, før du klikker på book og betal, da navnet på en flybillet normalt ikke kan ændres. Det er kundens ansvar, at navnene stemmer overens med den rejsendes pas. Bemærk venligst, at fiktive navne på spædbørn ikke accepteres. I de tilfælde, hvor vi kan foretage navneændringer, tillægges flyselskabets gebyr/billet og vores administrationsgebyr på 495 DKK/billet.

For at vi kan undersøge muligheden, skal du have en Servicepakke. En anmodning om ændring skal ske senest 24 timer før afrejse i vores åbningstid på hverdage.

Ved ændringsanmodninger på tidlige afgange anbefaler vi, at du kontakter det pågældende flyselskab direkte.

Ændringer af din flybillet

En ombooking kan kun foretages, hvis flyselskabets betingelser på din billet tillader det.

Det er flyselskaberne, der fastsætter disse betingelser, og vi kan ikke påvirke dem. Hvis ændringer tillades, vil flyselskabets omkostninger og vores administrationsgebyr fra 495 DKK blive tilføjet.

Hvis du ønsker at ombooke din rejse, skal du gøre det mindst 24 timer før afrejse, i vores åbningstid på hverdage. Hvis du ønsker at ombooke til en tidlig afgang, anbefaler vi, at du kontakter det pågældende flyselskab direkte.

Hvis du har bestilt ekstra bagage og ombooker din flybillet, skal der bestilles og betales for ny bagage, da bagagen ikke kan overføres til den nye flybillet, der udstedes ved ombooking. Bemærk, at det ikke er muligt at tilføje flere personer til en eksisterende flyreservation. Hvis du har købt en ombookingsbar flybillet, skal vilkårene og betingelserne for dette produkt følges. Se vilkår og betingelser her 

Ændringer foretaget af flyselskaber

Vi kan ikke holdes ansvarlige for ombookinger, ændringer i tidsplanen eller aflysninger af fly/færge. Du er selv ansvarlig for at tjekke eventuelle ændringer i tidsplanen inden afrejse. Vi påtager os ikke ansvaret for aflysninger på grund af miljøkatastrofer, krig, strejker eller andre uforudsigelige begivenheder. Eventuelle yderligere krav fra dig skal fremsættes direkte til flyselskabet, da vi følger flyselskabets politikker.

Enhver anmodning om ændring eller refusion vil medføre et administrationsgebyr pr. billet.

Aflyste eller forsinkede fly. Hvis du rejser til eller fra et EU-land med et EU-flyselskab, har du ret til kompensation for omkostninger, der direkte kan henføres til det pågældende flyselskab, hvis dit fly aflyses, forsinkes eller boarding nægtes. Læs mere for information om Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 .

Force majeure

Hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst på grund af en uforudsigelig hændelse, har du ikke ret til kompensation. Dette er et tilfælde af force majeure, og flyselskaberne kan ikke holdes ansvarlige. En uforudsigelig begivenhed omfatter strejker i flyvekontrollen, ekstreme vejrforhold eller politisk uro.

Refundering

Refunderinger behandles i overensstemmelse med tjenesteudbyderens vilkår og betingelser. Hvis du er berettiget til en refusion, vil din refusion blive foretaget til den samme betalingsmetode, der blev brugt til at betale for reservationen.

Alle refunderinger betales af den relevante tjenesteudbyder, og vi har som mellemmand ingen indflydelse på tjenesteudbyderens behandlingstid.

Som formidler vil vi kun behandle en refundering, hvis vi har modtaget en refundering fra den relevante tjenesteudbyder.

Eventuelle tillægsprodukter som servicepakker, afbestillingsbeskyttelse, ombookingsbare billetter, bagage osv. refunderes aldrig.


Administrative gebyrer for flybilletter

Service / Gebyr (inkl. moms)

Servicepakke

Betales for alle tjenester og anmodninger.

179 DKK/ booking

Gebyr for håndtering af refunderingsanmodningen

For enhver refundering, du har anmodet om, herunder anmodninger om refundering af billetpriser, skatter, afgifter og/eller gebyrer fra flyselskabet.
Gebyret gælder også for vores administrative arbejde i tilfælde af en aflysning fra flyselskabets side.

100DKK/flybillet.

Ombooking/ændring

Hvis du ønsker en ombooking/ændring, f.eks. ændring af flyafgang, ændring af navn.

495 DKK/flybillet

Bemærk venligst, at alle ændringer og/eller refunderinger er underlagt flyselskabets vilkår og betingelser samt flyselskabets billetregler. Flyselskaberne kan opkræve yderligere gebyrer.

Hvis den ønskede ombooking resulterer i en dyrere billet, eller hvis ændringen betyder, at passageren ikke længere er berettiget til kampagneprisen, skal kunden betale prisforskellen.

Betingelser for hoteller

Formidling af hoteller

Kontrakten er bindende for begge parter, når vi har bekræftet bookingen skriftligt, og du har betalt depositum eller det fulde beløb (vi forbeholder os dog ret til tekniske og åbenlyse prisfejl). Hvis betalingen ikke er modtaget på den forfaldsdato, der er angivet på din bookingbekræftelse, betragtes bookingen som annulleret. Bookinger bekræftes via e-mail. Du er ansvarlig for at kontrollere, at bekræftelsen stemmer overens med det bookede.

Vi forbeholder os ret til at henvise dig til en tilsvarende eller bedre indkvarteringsmulighed, hvis omstændigheder uden for vores kontrol tvinger os til at gøre det. Du skal informeres om den nye mulighed så hurtigt som muligt. Du har ret til at annullere kontrakten, hvis ændringerne gør rejsen væsentligt dårligere, og du skal underrette os inden for rimelig tid. Vi refunderer det beløb, du har betalt for indkvarteringen, så hurtigt som muligt. Hvis ændringerne medfører en forringelse, har du ret til et afslag i prisen.

Hvis der, efter at kontrakten er blevet bindende, sker en omkostningsstigning for os, hvis prisstigningen skyldes ændringer i transportomkostninger, skatter eller afgifter, har vi ret til at forhøje rejsens pris med et beløb, der svarer til de øgede omkostninger. Vi tager forbehold for ændringer i valutakurser og åbenlyse tryk-/udgivelsesfejl.

Vi kan ikke holdes ansvarlige for lukning af veje, butikker, restauranter, pools, elevatorer og lignende, der måtte opstå, efter at vores oplysninger er blevet indsamlet, eller for andre begivenheder uden for vores kontrol.

Nogle hoteltekster er importeret af tredjeparts hotelbanker. Disse tekster er ikke kvalitetskontrolleret i samme grad som overnatningssteder med stemplet "Nøje udvalgt". Sembo tager derfor forbehold for åbenlyse fejl i disse tekster og kan ikke holdes ansvarlig for deres indhold. Importerede tekster opdateres løbende og kan derfor variere over tid.

Vi kan ikke garantere, at en feriebolig er egnet til personer med allergi og overfølsomhed. Vi kan heller ikke garantere, at boligen er handicapvenlig.

Rejsedokumenter

Rejsedokumenterne sendes pr. e-mail, når vi har modtaget den fulde betaling. Hvis dokumenterne ikke er dig i hænde senest 7 dage før afrejse, skal vi kontaktes med det samme.

Fejl og mangler

Den rejsende kan ikke påberåbe sig fejl, som ikke er meddelt Sembo senest 72 timer efter, at fejlen er opdaget. Hvis den rejsende forlader den bookede bolig uden at informere Sembo, fortabes retten til reklamation.

Resort Fee og Club Card

Nogle hoteller/lejligheder kræver et "Resort Fee" eller "Club Card". Disse tillæg er obligatoriske og skal betales på stedet. Tillægget giver adgang til forskellige faciliteter som solsenge, håndklæder, strandservice, fitnesscenter, parkering, shuttlebus og/eller forskellige aktiviteter. Resort fee er meget almindeligt i USA, Mexico og Caribien. Klubkort er almindelige i Europa, f.eks. i Italien. Gebyret kan variere, baseret på antallet af rejsende eller pr. værelse/lejlighed. Så vidt vi har oplysninger, vises de på vores hjemmeside. Da gebyrerne varierer i løbet af året (høj- og lavsæson), og indholdet ændres, kan vi ikke tage ansvar for, hvad der gælder for den enkelte indkvartering.

Afbestilling af indkvartering og ekstra produkter

Når du booker overnatning, skal afbestillingen ske direkte på "Min side" på vores hjemmeside. Et afbestillingsgebyr kan være gældende. Afbestillinger vil blive bekræftet af os via e-mail.

Hvis en booking omfatter flere forskellige produkter, gælder de respektive afbestillingsregler, der findes på din bookingbekræftelse på "Min side".

Hvis bookingen omfatter færge og indkvartering, forbeholder transportøren sig ret til at opkræve betaling for færgen, hvis indkvarteringen aflyses.

Du kan kun få en refusion, hvis bookingen annulleres i overensstemmelse med de gældende regler. Ubrugte billetter, der ikke er afbestilt, giver ikke ret til refusion.

Afbestillingsbetingelserne for de enkelte indkvarteringsmuligheder kan findes på vores hjemmeside under pris og værelsesbeskrivelse. Vi anbefaler, at du læser disse betingelser, før du foretager din booking.

Ændringer i indkvartering og ekstra produkter, som f.eks. entrébilletter.

Vi hjælper gerne med ombooking, hvis leverandøren tillader det. Administrative gebyrer for assistance med hoteller og ekstra produkter som f.eks. entrébilletter kan forekomme.

Refunderinger

Refundering behandles i overensstemmelse med tjenesteudbyderens vilkår og betingelser. Hvis du er berettiget til en refusion, vil din refusion blive foretaget til den samme betalingsmetode, der blev brugt til at betale for reservationen.

Alle refunderinger betales af den relevante tjenesteudbyder, og vi har som mellemmand ingen indflydelse på tjenesteudbyderens behandlingstid.

Som formidler vil vi kun behandle en refundering, hvis vi har modtaget en refundering fra den relevante tjenesteudbyder.

Den samlede pris for din booking omfatter prisen for rejseydelserne, eventuelle ekstra produkter, du har købt, og vores servicegebyrer. Bemærk venligst, at vores servicegebyrer ikke kan refunderes. Det skyldes, at servicegebyrer opkræves for vores formidlingstjenester, som anses for at være opfyldt, når bookingen er blevet bekræftet for dig.

Turistskat

På nogle destinationer skal der betales miljøafgifter og lokal turistskat. Skatten fastsættes af de lokale myndigheder og betales af dig direkte til receptionen/nøglekontoret. Miljøafgifter og turistskat refunderes ikke af os.

Arrangering af transfers

Transferservice som shuttlebus, privat transport osv. købt i forbindelse med fly + hotelrejse leveres af Sunhotels, Webbeds.

Det er dit ansvar at læse de betingelser, der gælder for netop din transfer. De varierer afhængigt af destination og transportform. Betingelserne kan ses på din voucher.

Vi forbeholder os ret til at vende tilbage 24 timer efter booking eller den følgende arbejdsdag, hvis din booking ikke kunne bekræftes. I disse tilfælde refunderes hele beløbet for bookingen.

Børn og spædbørn tæller som 1 person i alle bookinger. Hvis du rejser med et spædbarn, anbefaler vi, at du medbringer dit eget barnesæde.

Bagage beregnes i henhold til normale flyrestriktioner: 1 kuffert og 1 håndbagage pr. person. Eventuel ekstra bagage som cykler, golftasker osv. skal bestilles på forhånd og vil medføre et ekstra gebyr.

Antallet af passagerer vist på denne transferbekræftelse er det antal passagerer, der er booket og betalt for. Du er ansvarlig for at printe og tage voucheren med dig. En voucher er dit bevis på booking og betaling og skal overdrages til transportøren. Ændringer mindre end 24 timer (inden for Europa) / 48 timer (uden for Europa) svarer til afbestilling og ombooking. Det antal passagerer, der er angivet på bekræftelsen, er det antal passagerer, som transfer er booket og betalt for. Transferkuponen SKAL være inkluderet, og den vil blive sendt separat til den angivne e-mailadresse.

Afbestilling/ændring af transferservice leveret af Sunhotels (Webbeds). Inden for Europa op til 24 timer før ankomst = Gratis afbestilling. Uden for Europa op til 48 timer før ankomst = Gratis afbestilling. Herefter 100% af afbestillingsgebyret.

Afbestillingen skal foretages af vores kundeservice og bekræftes af Sembo via e-mail.

Travelbonus

For hver nat, du booker og bor på et godkendt overnatningssted i Travelbonus-programmet, får du et stempel. Når du har samlet 10 stempler, modtager du en bonusnat på et hvilket som helst overnatningssted på hjemmesiden. Den maksimale værdi af bonusnatten er baseret på de 10 gyldige stempler, der danner grundlag for bonusnatten, og svarer til den gennemsnitlige pris pr. nat for de 10 nætter, du har modtaget stempler for. Bonusnatten inkluderer ikke eventuelle omkostninger betalt på stedet.

Du vil ikke modtage stempler for bookinger foretaget med en tilbudskode (du vil indsamle stempler for bookinger foretaget efter 1. december 2020).

Bonusprogrammet er rettet mod og kan kun bruges af privatpersoner, der har tilmeldt sig. Virksomheder og foreninger eller andre grupper kan ikke deltage. For at modtage stempler skal du være logget ind på din konto, der er forbundet med programmet, når du foretager bookingen. Kun denne konto vil modtage stempler. Andre gæster vil ikke modtage nogen stempler.

Tjek, hvor mange stempler du har samlet ved at logge ind på din konto på hjemmesiden. Der er ingen stempler til bookinger med bonusnætter. Stempler og bonusnætter kan ikke indløses til kontanter. I tilfælde, hvor bonusnatten er billigere end den maksimale værdi af bonusnatten, vil du ikke modtage forskellen i kontanter eller på anden måde. I tilfælde, hvor du bruger bonusnatten til en booking, der koster mere end den maksimale værdi af bonusnatten, skal du betale differencen. Brug af bonusnætter kan ikke foretages på bookinger foretaget med en tilbudskode.

De almindelige afbestillingsregler gælder for bonusnætter. Hvis du afbestiller en bonusnat, hvor der ikke er noget afbestillingsgebyr, returnerer vi bonusnatten til din konto. I tilfælde, hvor der opkræves et afbestillingsgebyr for hele eller en del af bookingens værdi, betragtes bonusnatten som brugt.

Hvis der ikke foretages køb eller indløsning i løbet af de 12 måneder, vil alle stempler på din konto udløbe. Vi kan til enhver tid ændre vilkårene for bonusprogrammet. Det er gyldigt indtil videre, men hvis vi beslutter at afslutte bonusprogrammet, har du 90 dage til at bruge eventuelle optjente stempler. Efter 90 dage vil du ikke være berettiget til nogen refusion for optjente stempler.

Ansvar under rejsen

Du skal overholde de ordensregler, der gælder for hoteller m.v. og opføre dig på en måde, der ikke forstyrrer andre medrejsende eller andre gæster. Hvis du overtræder dette på væsentlige områder, har vi ret til at annullere kontrakten. Du er ansvarlig for skader forårsaget af uagtsomhed, f.eks. ved ikke at følge givne instruktioner eller forskrifter.

Du accepterer, at vi fungerer som mellemmand mellem dig og tjenesteudbyderen. Vi kan under ingen omstændigheder holdes ansvarlige for rejseydelser, som du har bestilt hos en eller flere tjenesteudbydere, og vi påtager os ikke ansvaret for eventuelle unøjagtigheder, som den respektive tjenesteudbyder har gjort tilgængelige på hjemmesiden.

Hvis en tjenesteudbyder af en eller anden grund ikke er i stand til at levere rejsetjenesten, herunder i tilfælde af en tjenesteudbyders konkurs, kan vi kun fungere som mellemmand og refundere betalinger, når vi har modtaget dem fra den relevante tjenesteudbyder.

Med hensyn til vores egne tjenester er vi erstatningsansvarlige i henhold til de begrænsninger, der er angivet i disse vilkår og betingelser, og i det omfang loven tillader det. Vi er kun ansvarlige for direkte skader, som du faktisk har lidt, betalt eller pådraget dig på grund af en fejl, der kan tilskrives vores egne tjenester, op til det samlede beløb for din ordre (uanset om det er én hændelse eller en række relaterede hændelser).

Betingelser for færge

Formidling af færgebilletter

Når du har booket din rejse, får du en bookingbekræftelse tilsendt på din e-mail. Det er på det tidspunkt, at formidlingsaftalen mellem dig som kunde og Sembo træder i kraft. Hvis du ikke modtager en bookingbekræftelse inden for en time efter, at du har afsluttet din booking, og ingen fra vores kundesupport har kontaktet dig via e-mail eller telefon for at informere dig om eventuelle problemer, bedes du kontakte os via telefon for at få en bekræftelse.

Så snart dine ønskede færgebilletter er udstedt, vil du modtage en bekræftelsesmail med et billetnummer. Det er på dette tidspunkt, at der er indgået en bindende kontrakt mellem dig og det relevante færgeselskab.

Priserne på færgeoverfarterne og oplysninger om beliggenhed indsættes direkte af det pågældende færgeselskab. Hvis færgeselskabet foretager ændringer, som ligger uden for vores kontrol (f.eks. ændringer i pris, pladstilgængelighed eller andet), og som sker, efter at bookingbekræftelsen er sendt, men inden aftalen med færgeselskabet er blevet bindende (som anført ovenfor), træder aftalen ikke i kraft, og Sembo foretager en tilbagebetaling til den samme betalingsmulighed, som blev brugt på bookingtidspunktet.

Vi kan kontakte dig og give dig mulighed for at acceptere den ændrede pris inden for almindelig arbejdstid, men senest 48 timer efter, at vi er blevet informeret om prisændringen.

Du er selv ansvarlig for at kontrollere, at bekræftelsen svarer til det, der er booket. Når du booker en færgeoverfart, er du ansvarlig for at kontrollere, at alle navne på billetten stemmer overens med oplysningerne i dit pas.

Annullering af en færgebillet

Færgebillet med Stena Line

Billettype Economy = Ingen refundering.

Billettype Flexi/Premium/Campaign: 15 dage eller mere = 0 % af færgeprisen i afbestillingsgebyr.

Billettype Flexi/Premium/Kampagne: 14-1 dage = 50% af færgeprisen i afbestillingsgebyr.

Billettype Flexi/Premium/Kampagne: Afrejsedag eller senere = 100% afbestillingsgebyr af færgeprisen.

Færgebillet med Forsea (Helsingør/Helsingborg): Mistede billetter erstattes ikke.

En ubrugt billet refunderes gratis inden for 24 timer efter købet. En ubrugt billet refunderes med et ændringsgebyr på 10% eller mindst 100 DKK inden for 2 måneder fra den bookede afrejsedato.

En delvist ubrugt billet refunderes med et ændringsgebyr på 10% eller mindst 100 DKK inden for 2 måneder fra gyldighedsdatoen. Rabatterede billetter kan ikke refunderes.

Ændring af færgebilletter

Færgebillet med Stena Line

Der er intet ændringsgebyr for Flexi- eller Premium-billettyper.

Ændringsgebyr for Economy-billetter (se administrative gebyrer).

Ved tilføjelse af kahyt, mad eller andre tjenester er der intet ændringsgebyr, men der beregnes en ny pris.

Ændringer via hjemmesiden kan foretages op til 2 timer før afgang for Flexi- og Premium-billetter.

Hvis en anden afgangstid/dag ændres, kan prisen ændre sig.

Færgebillet med Forsea (Helsingør/Helsingborg)

Prisændringer i forhold til at vælge en dyrere afgang betales på ombookingstidspunktet. I tilfælde af prisændring til en billigere afgang refunderes differencen.

Administrative gebyrer for færgebilletter

Service / Gebyr (inkl. moms)

Stena Line

Ændringsgebyr på Economy-billetter. Intet ændringsgebyr på Flexi- og Premium-billetter.

400 DKK pr. vej og pr. ændring.

Forsea

Gebyr for ændringer

10% af færgebilletprisen eller mindst 100 DKK pr. rute og ændring.

Formidling af biludlejning

Biludlejningstjenester leveres af Micron Nexus GmbH ("www.carhiremarket.com").

Alle forespørgsler i forbindelse med bookingen og alle ændringer eller aflysninger skal derfor ske direkte til www.carhiremarket.com , da Sembo ikke har adgang til disse bookinger.

Du kan se vilkår og betingelser her: https://sembo.carhire-solutions.com/privacy.html 

Øvrigt

Rejsegaranti

Sembo har stillet statslig rejsegaranti over for Kammarkollegiet i henhold til rejsegarantiloven. Mere information om rejsegarantien kan findes på Kammarkollegiets hjemmeside. 

Du, som kun har købt overnatning eller transport, er ikke dækket af rejsegarantien.

Beskyttelse af personoplysninger

Vi tager beskyttelsen af dine personlige data alvorligt, og du kan finde flere oplysninger om indsamling, behandling og brug af dine personlige data i vores privatlivspolitik

Klager

Klager og eventuelle krav om kompensation skal være Sembo i hænde senest 60 dage efter rejsens afslutning. Skriftlige klager anbefales. Klager, der modtages senere, vil ikke blive taget i betragtning. Sembo og den rejsende skal forsøge at løse eventuelle konflikter vedrørende fortolkning eller anvendelse af kontrakten gennem forhandlinger. Hvis parterne ikke kan blive enige, kan konflikten behandles af det generelle klagenævn.

Pakkerejse-ankenævnet
Haldor Topsøes Allé 1, st.
Bygning 91
2800 Kgs. Lyngby
www.pakkerejseankenaevnet.dk  

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (flypassagerer)
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.flypassager.dk  

Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.naevneneshus.dk 

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr 

I tilfælde af formidlede ydelser er det pågældende rejseselskab ansvarlig for opfyldelsen af ydelsen, og eventuelle krav på grund af mangler i opfyldelsen rettes dertil.

Pakkerejser

Hvis der er indgået en aftale om en pakkerejse, gælder den svenske rejsebureauforenings vilkår og betingelser for pakkerejser som defineret i "Lov om pakkerejser". En pakkerejse er en kombination af mindst to rejseydelser, f.eks. transport, indkvartering, billeje eller andre turistydelser.

GENERELLE REJSEBETINGELSER FOR PAKKEREJSER

Pakkerejsen er underlagt de generelle betingelser og vilkår, der er udstedt af Association of Swedish Travel Agents and Tour Operators (SRF) (svensk rejsebureauforening), som de er aftalt i branchen pr. 28. juni 2018, samt arrangørens specifikke vilkår som er angivet i disse rejsebetingelser.

Arrangøren er berettiget til at anvende særlige betingelser, der afviger fra de almindelige, hvis anvendelsen af særlige betingelser er begrundet i rejsens særlige karakter, særlige bestemmelser om transportmåden (f.eks. bestillings- og salgsbetingelser for rutefly), anderledes indkvarteringsforhold på grund af rejsens særlige karakter eller særlige forhold på rejsemålet. De særlige betingelser må ikke stride mod loven om pakkerejser til skade for den rejsende. De generelle og særlige betingelser udgør en del af aftalen.


1. AFTALEN

1.1 Aftalen er bindende for parterne, når arrangøren skriftligt har bekræftet den rejsendes bestilling, medmindre andet er aftalt. Arrangøren skal straks bekræfte den rejsendes bestilling. Afbestillingsretten gælder ikke for aftaler om pakkerejser.

1.2 Den primære rejsende er den person, i hvis navn aftalen er indgået. Den primære rejsende er nævnt først i rejsedokumenterne eller på anden tydelig måde. Alle ændringer og afbestillinger skal foretages af den primære rejsende. Undtagelser kan gøres, hvis den primære rejsende bliver alvorligt syg og ikke kan foretage ændringen eller afbestillingen. Den hovedrejsende er ansvarlig for at give arrangøren korrekte reservationsoplysninger for andre rejsende, der er omfattet af kontrakten. Eventuelle refusioner vil blive foretaget til den hovedrejsende.

1.3 Hvis den rejsende er under 18 år og rejser uden værge, skal dette oplyses på bestillingstidspunktet. Nogle rejser kan kræve en aldersgrænse, der kan være højere end 18 år. Information gives på tidspunktet for booking.

1.4 Afrejse- og hjemrejsetidspunkterne i bookingbekræftelsen er foreløbige. Arrangøren skal hurtigst muligt og om muligt senest 20 dage før afrejse angive de afrejsetidspunkter, der vil være gældende for rejsen.

1.5. Arrangøren skal give generel information om pas- og visumkrav.

1.6. Arrangøren skal give generelle oplysninger om sundhedskrav på destinationen.

1.7 Tilslutningsrejser eller særlige arrangementer er kun inkluderet i pakkerejseaftalen, hvis de bestilles sammen og på samme tid med de ydelser, der er inkluderet i pakkerejsen, eller hvis de sælges sammen med andre ydelser til en samlet pris.

1.8 Eventuelle ønsker eller særlige ydelser på den rejsendes foranledning er kun inkluderet i aftalen, hvis de udtrykkeligt er bekræftet skriftligt af arrangøren.

1.9 Den rejsende er forpligtet til at kontrollere bestillingsbekræftelsen/rejsedokumenterne, så snart de er modtaget, og at alle oplysninger er korrekte, herunder at navne er stavet korrekt og svarer til passet. Eventuelle unøjagtigheder skal rapporteres så hurtigt som muligt. Arrangøren forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr svarende til de faktiske omkostninger ved at rette forkerte oplysninger plus en rimelig kompensation for det ekstra arbejde, det medfører. Hvis unøjagtigheden skyldes arrangøren eller en person, han har engageret, skal rettelsen foretages uden omkostninger for den rejsende.

1.10 Den primære rejsende skal straks underrette arrangøren om ændringer i adresse, e-mailadresse, telefonnummer eller andre oplysninger af betydning for arrangørens mulighed for at kontakte den rejsende.

1.11 For nogle rejser kræves et minimum antal deltagere for at rejsen kan gennemføres. I sådanne tilfælde skal den rejsende have klar besked om dette senest på bestillingstidspunktet.

1.12 Hvis flybilletter er en del af pakken, skal de bruges i den rigtige rækkefølge. Den rejsende kan således ikke kun bruge en returbillet, når begge returrejser er bestilt, eller kun en del af en flyvning. Hvis billetten ikke benyttes fra start, vil de resterende dele blive annulleret.

2. PRIS OG BETALING

2.1 Prisen skal angives på en sådan måde, at prisen for hele rejsen tydeligt fremgår. Prisen skal omfatte alle ydelser, der indgår i aftalen, samt obligatoriske tillæg, skatter og afgifter.

2.2 Den rejsende skal betale rejsens pris senest på den dato, der er angivet i aftalen.

2.3 Arrangøren kan opkræve en første rate (tilmeldingsgebyr) i forbindelse med bekræftelsen af bestillingen. Tilmeldingsgebyret skal være rimeligt i forhold til rejsens pris og omstændighederne i øvrigt.

2.4 Betaler den rejsende ikke rejsens pris i overensstemmelse med aftalen, er arrangøren berettiget til at hæve aftalen og opkræve en rimelig erstatning.

2.5 Medmindre andet udtrykkeligt er angivet, er rejsens pris baseret på indkvartering for to personer i delt dobbeltværelse. I tilfælde af indkvartering for kun én person i et dobbeltværelse eller et større værelse beregnet til mere end én person, er arrangøren berettiget til at opkræve et ekstra gebyr.

2.6 Arrangøren er også forpligtet til at informere den rejsende om eventuelle omkostninger, der måtte opstå.

3. DEN REJSENDES RET TIL AT ÆNDRE OG AFLYSE REJSEN

3.1 Den rejsende har ret til at ændre aftalen, hvis arrangøren tillader det. Ændringer i aftalen kan medføre yderligere omkostninger for den rejsende fra arrangøren eller andre.

3.2 Den rejsende har ret til at afbestille rejsen. Arrangøren forbeholder sig ret til at kræve erstatning af den rejsende for de omkostninger, som arrangøren har haft som følge af afbestillingen. Arrangøren kan fastsætte rimelige standardiserede afbestillingsgebyrer baseret på tidspunktet for afbestillingen. Hvis arrangøren ikke har fastsat standardiserede afbestillingsgebyrer, har arrangøren ret til et rimeligt afbestillingsgebyr.

4. DEN REJSENDES RET TIL AT OVERDRAGE AFTALEN

4.1 Den rejsende kan overdrage aftalen til en person, der opfylder alle betingelser for at deltage i rejsen. En sådan betingelse kan f.eks. være, at det transportselskab eller anden part, som arrangøren har engageret i overensstemmelse med gældende regler, skal acceptere en ændring af den rejsende. Den rejsende skal underrette arrangøren eller formidleren om flytningen i rimelig tid før afrejsen. Meddelelse givet senest syv dage før afrejse anses altid for at være givet i rimelig tid.

4.2 Arrangøren kan opkræve et rimeligt gebyr for overdragelsen. Gebyret må ikke overstige de omkostninger, som overflytningen medfører for arrangøren. Arrangøren skal vise, hvordan omkostningerne er beregnet.

4.3 Overdrageren og erhververen hæfter solidarisk over for arrangøren eller forhandleren for alle udestående betalinger for rejsen og for eventuelle yderligere omkostninger som følge af overdragelsen.

5. ÆNDRINGER FØR AFREJSE

5.1 Ændring af kontraktlige betingelser

Arrangøren har ret til at foretage ændringer i aftalen, forudsat at arrangøren informerer den rejsende om ændringen på en klar, forståelig og gennemsigtig måde på et varigt medium. Hvis ændringen er ubetydelig, f.eks. mindre ændringer i flytider, har den rejsende ikke ret til prisnedsættelse eller erstatning. I tilfælde af væsentlige ændringer af rejsen skal den rejsende om muligt tilbydes en alternativ rejse eller retten til at opsige kontrakten uden afbestillingsgebyr.

5.2 Ændring af prisen

5.2.1 Arrangøren kan forhøje rejsens pris, hvis forhøjelsen skyldes ændringer i brændstofomkostninger, skatter og offentlige afgifter eller valutakurser.

5.2.2 Rejsens pris kan forhøjes med et beløb, der svarer til den rejsendes andel af arrangørens omkostningsstigning. Den rejsende har kun ret til en prisstigning, hvis den samlede omkostningsstigning overstiger 100 kr. pr. booking.

5.2.3 Rejsens pris skal nedsættes, hvis arrangørens omkostninger af ovennævnte årsager falder med i alt mindst 100 kr. pr. bestilling. Ved nedsættelse af prisen kan arrangøren fratrække faktiske administrationsomkostninger.

5.2.4 Arrangøren skal informere den rejsende om prisændringerne så hurtigt som muligt. Meddelelsen skal indeholde en begrundelse for ændringen og en beregning.

5.2.5 Prisen må ikke forhøjes eller nedsættes i de sidste 20 dage før den aftalte afrejsedato.

5.2.6 Arrangøren kan i sine særlige vilkår give afkald på retten til at forhøje prisen i henhold til 5.2.1. I så fald behøver arrangøren ikke at nedsætte prisen i henhold til 5.2.3.

5.3 Den rejsendes ret til at opsige aftalen uden afbestillingsgebyr

5.3.1 Hvis den rejsende ønsker at opsige aftalen på grund af en væsentlig ændring, f.eks. hvis prisen forhøjes med mere end 8 % af pakkerejsens samlede pris, skal den rejsende underrette arrangøren om, at aftalen opsiges inden for en rimelig frist, som arrangøren fastsætter, fra det tidspunkt, hvor arrangøren har underrettet den rejsende om ændringen. Hvis den rejsende ikke gør dette, vil den rejsende være bundet af den nye aftale.

5.3.2 Hvis aftalen om pakkerejsen annulleres, skal arrangøren refundere rejsens fulde pris uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at aftalen blev annulleret.

5.4 Arrangørens og den rejsendes ret til at opsige aftalen i tilfælde af uundgåelige og ekstraordinære begivenheder.

5.4.1 Både arrangøren og den rejsende har ret til at opsige aftalen, hvis gennemførelsen af pakkerejsen eller transporten af passagerer til destinationen påvirkes væsentligt af uundgåelige og ekstraordinære begivenheder på destinationen eller i dens umiddelbare nærhed. Uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder omfatter f.eks. alvorlige sikkerhedsproblemer som krig, terrorisme, udbrud af alvorlige sygdomme eller naturkatastrofer. I sådanne tilfælde har den rejsende ret til at opsige aftalen uden at betale et afbestillingsgebyr. Hvis arrangøren opsiger aftalen i overensstemmelse med dette afsnit, har den rejsende ikke ret til kompensation. I sådanne tilfælde har den rejsende ret til fuld refusion på den måde, der er beskrevet i 5.3.2.

5.4.2 Den rejsende har ikke ret til at opsige aftalen, hvis de uundgåelige og ekstraordinære begivenheder var almindeligt kendte på det tidspunkt, hvor aftalen blev indgået.

5.4.3 For at undersøge, om begivenheden er af en sådan alvorlig karakter som anført ovenfor, skal svenske eller internationale ekspertmyndigheder konsulteres. Et gyldigt råd fra Udenrigsministeriet skal altid betragtes som et grundlag for aflysning.

6. ARRANGØRENS ANSVAR FOR GENNEMFØRELSEN AF PAKKEREJSEN

6.1 Utilstrækkelig gennemførelse

Hvis en rejseydelse ikke udføres i overensstemmelse med aftalen, skal arrangøren afhjælpe fejlen inden for rimelig tid. Arrangøren er dog ikke forpligtet til at afhjælpe manglen, hvis det er umuligt, eller hvis afhjælpningen vil medføre uforholdsmæssigt store omkostninger. Hvis arrangøren ikke afhjælper fejlen, kan den rejsende have ret til prisafslag og erstatning.

6.2. Væsentlige mangler

6.2.1 Hvis en væsentlig del af de aftalte ydelser efter afrejsen ikke kan leveres, skal arrangøren så vidt muligt sørge for tilsvarende eller mindst lige så gode alternativer uden ekstra omkostninger for den rejsende. Hvis arrangøren ikke er i stand til dette, kan arrangøren tilbyde alternativer af lavere kvalitet i forbindelse med en rimelig prisreduktion. Den rejsende kan kun afvise sådanne alternativer, hvis de ikke kan anses for at være sammenlignelige med dem, der ville være blevet leveret i henhold til aftalen, eller hvis den tilbudte prisreduktion ikke kan anses for at være rimelig.

6.2.2 Hvis arrangøren ikke kan tilbyde noget alternativ, eller hvis den rejsende er berettiget til at afvise sådanne alternativer i henhold til 6.2.1, kan den rejsende være berettiget til en prisnedsættelse og erstatning.

6.2.3 I tilfælde af fejl, som i væsentlig grad påvirker gennemførelsen af pakkerejsen, og som arrangøren ikke har afhjulpet inden for rimelig tid, kan den rejsende hæve aftalen og kan også have ret til prisnedsættelse og erstatning.

6.2.4 Hvis arrangøren ikke kan tilbyde noget alternativ, eller hvis den rejsende har ret til at afvise sådanne alternativer i henhold til 6.2.1, eller hvis den rejsende har opsagt aftalen i henhold til 6.2.3, har den rejsende ret til tilsvarende hjemtransport uden unødig forsinkelse og uden ekstra omkostninger, hvis pakkerejsen inkluderer transport, og den rejsende er på destinationen.

7. OM PRISAFSLAG OG SKADESERSTATNING

7.1 Prisafslag foretages ikke, hvis arrangøren kan påvise, at fejlen skyldes den rejsende.

7.2 Den rejsende har ikke ret til erstatning, hvis arrangøren godtgør, at fejlen skyldes den rejsende eller en tredjemand, der ikke har forbindelse med leveringen af de rejseydelser, der indgår i pakkerejsen, eller hvis fejlen skyldes uundgåelige og ekstraordinære begivenheder.

7.3 Hvis fejlen skyldes en person, som arrangøren har hyret, er arrangøren kun fritaget for ansvar i henhold til disse rejsebetingelser, hvis den person, som arrangøren har hyret, også ville være fritaget efter denne bestemmelse. Det samme gælder, hvis fejlen skyldes en anden i en tidligere fase.

7.4 Der er ikke ret til erstatning på grund af arrangørens aflysning af rejsen, hvis arrangøren påviser, at der er tilmeldt færre personer end det i aftalen fastsatte minimumsantal, og den rejsende skriftligt underrettes om aflysningen inden for en i aftalen fastsat frist.

Afbestilling skal ske senest:

- 20 dage før afrejse, hvis rejsen varer mere end 6 dage.

- 7 dage før afrejse, hvis rejsen varer mellem 2 og 6 dage.

- 48 timer før afrejse, hvis rejsen varer mindre end 2 dage.

7.5 Erstatning i henhold til disse betingelser omfatter erstatning for rent økonomisk tab, personskade og tingskade. Den rejsende er forpligtet til at begrænse skaden mest muligt.

7.6 Medmindre anden begrænsning følger af pakkerejseloven eller anden ufravigelig lovgivning, er arrangørens ansvar for skade begrænset til tre gange pakkerejsens pris. Denne begrænsning gælder dog ikke for personskade eller skade forvoldt forsætligt eller ved uagtsomhed.

8. KLAGER

8.1 Den rejsende kan kun påberåbe sig mangler ved de aftalte ydelser, hvis han/hun opdager eller burde have opdaget manglen inden for rimelig tid efter, at han/hun har opdaget manglen og informerer arrangøren eller formidleren om manglen. Dette skal ske så hurtigt som muligt og om muligt på destinationen. Ved fastsættelsen af et eventuelt afslag i prisen eller erstatning tages der hensyn til det tidspunkt, hvor den rejsende har reklameret, hvis en sådan reklamation ville have medført, at arrangøren kunne have afhjulpet manglen.

8.2 Uanset pkt. 8.1 kan den rejsende påberåbe sig en mangel, hvis arrangøren eller formidleren har handlet groft uagtsomt eller i strid med tro og love.

9. DEN REJSENDES ANSVAR UNDER REJSEN

9.1 Arrangørens anvisninger

Den rejsende er forpligtet til at følge de anvisninger for rejsen, som rejselederen eller en anden af arrangøren engageret person giver. Den rejsende er forpligtet til at respektere de ordensregler, der gælder for rejsen og rejsemålet, og til at opføre sig på en sådan måde, at medrejsende eller andre ikke forstyrres. Hvis den rejsende væsentligt misligholder dette, kan arrangøren hæve aftalen, uden at den rejsende har krav på erstatning eller godtgørelse.

9.2 Den rejsendes ansvar for skader

Den rejsende er ansvarlig for eventuelle skader, der opstår som følge af den rejsendes uagtsomhed over for arrangøren.

9.3 Den rejsendes ansvar for formaliteter

9.3.1 Den rejsende er ansvarlig for at overholde de nødvendige formaliteter for rejsen, såsom besiddelse af gyldigt pas, visum, vaccinationer og forsikring.

9.3.2 For alle transportydelser, der indgår i pakkerejsen, skal den rejsende have gennemført check-in i overensstemmelse med rejseplanen eller andre anvisninger fra arrangøren eller transportøren.

9.3.3 Den rejsende er personligt ansvarlig for alle omkostninger, der opstår som følge af mangler ved ovennævnte formaliteter, f.eks. hjemtransport på grund af manglende pas, medmindre manglerne skyldes forkerte oplysninger fra arrangøren eller forhandleren.

9.3.4 Den rejsende er selv ansvarlig for at gøre sig bekendt med de oplysninger, som arrangøren har givet.

9.4 Afvigelse fra arrangementet

En rejsende, der afviger fra arrangementet efter rejsens begyndelse, er forpligtet til at underrette arrangøren eller dennes repræsentant.

10. ARRANGØRENS FORPLIGTELSE TIL AT YDE ASSISTANCE

Hvis den rejsende kommer i vanskeligheder under rejsen, er arrangøren forpligtet til at yde passende assistance uden unødig forsinkelse. En sådan bistand kan f.eks. omfatte oplysninger om sundhedsvæsenet, lokale myndigheder og konsulær bistand. Arrangøren har ret til at opkræve et rimeligt gebyr for en sådan bistand, hvis situationen er forårsaget forsætligt eller uagtsomt af den rejsende.


11. KONFLIKTFORLIG

Parterne bør forsøge at løse konflikter vedrørende fortolkning eller anvendelse af aftalen på egen hånd. Hvis parterne ikke kan blive enige, kan konflikten behandles af den svenske forbrugertvistnævn (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se  eller af en almindelig domstol. En konflikt kan også behandles via Europa-Kommissionens onlineplatform: http://ec.europa.eu/odr 

Visum og vaccinationer

I henhold til pakkerejseloven skal vi holde EU/EØS-borgere opdateret om visumkravene for hver destination. Du kan finde mere information om de aktuelle krav på Udenrigsministeriets informationssider . Borgere fra andre lande rådes til at kontakte deres nærmeste ambassade eller konsulat. Hvis du booker for en anden, bør du informere dit rejsebureau om ovenstående krav.

Du bør tjekke, om du skal forny dit pas eller ansøge om et visum.

For information om visum og kravene til forskellige destinationer henvises danske statsborgere til det danske udenrigsministeriums informationssider . Udenrigsministeriet har også en rejseinformationsapp, som kan findes på samme side.

For at finde ud af, hvor lang tid det tager at få et visum, skal du kontakte ambassaden for det land, du rejser til, i det land, hvor du er statsborger. Husk at komme i god tid, da det kan tage lang tid, afhængigt af din destination. Hvis du er statsborger i et andet land, skal du kontakte den nærmeste ambassade eller det nærmeste konsulat.

Vi anbefaler, at du gennemgår din rejseforsikring. Du kan f.eks. have brug for en forsikring, der dækker tab af eller skade på din bagage samt hospitalsindlæggelse og hjemtransport i tilfælde af sygdom eller ulykke. Hvis du har en indboforsikring, omfatter den som regel en rejseforsikring. Find ud af hvad og hvilke policer, der gælder, ved at tjekke din police eller tale med dit forsikringsselskab.

Husk også at medbringe et europæisk sygesikringskort. Det kan du bestille hos sygeforsikringen, og det giver dig ret til syge- og tandpleje inden for EU, EØS og Schweiz. Kortet er gratis.

Rejser til Rusland, Hviderusland og Cuba kræver en gyldig rejseforsikring. Kontakt dit forsikringsselskab for mere information.

Hvis du har et handicap, er det vigtigt at finde ud af, hvilke krav der stilles, før du rejser. Kontakt dit hotel for information om tilgængelighed på hotellet og på destinationen.

Husk at tjekke dine vaccinationer, hvis du rejser uden for Europa. Det er vigtigt, da mange lande kræver vaccination mod almindelige sygdomme for at komme ind i landet.

Information om sundhedsbestemmelser og krav til forskellige destinationer kan findes her: https://rejse.ssi.dk/ 

Hvorfor vælge Sembo?

Uovertruffen værdi og fleksibilitet

Få de bedste tilbud med vores prisgaranti og vælg betalingsmuligheder, der passer til dine behov. Vi accepterer alle større betalingsmetoder for en sikker og nem transaktion.

Betroet af rejsende over hele verden

Med over 30 års erfaring er Sembo en del af den globalt betroede Stena-gruppe. Vi er anerkendt for vores ekspertise og bakket op af brancheførende akkrediteringer, især inden for bilrejser.

Nem rejseplanlægning

Planlæg din rejse hurtigt med vores enkle bookingsystem. Brug Amelia, vores AI Trip Planner, til at sammenligne priser og finde de bedste tilbud, med sikkerheden i vores pakkebeskyttelsesplan.

Rejs på din måde

Vælg fra et bredt udvalg af hoteller, flyselskaber, ferieboliger og aktiviteter. Vores platform tilbyder fleksibilitet og bæredygtige rejsemuligheder, så du kan rejse, som du vil.

Amelia avatar
Mød Amelia, vores nye rejseplanlægger